top of page
  • Obrázek autoraMonnica

Tradiční korejské nástroje II.

Minule jsme si představili nejznámější strunné a dechové nástroje, nepochybně patřící ke korejské kultuře. Dnes se zaměříme na další skupinu především bicích nástrojů, které reprezentují tuto zemi, již od nepaměti.



BUBNY


BUK

Zatímco termín „buk,“ je korejské slovo používané ve smyslu „buben,“ čínsko-korejské slovo ,,go“ se nejčastěji používá pro buben sudovitého tvaru s kulatým dřevěným tělem, které je pokryto na obou koncích zvířecí kůží.

Buk rozeznáváme na dva základní pungmul-buk, používaný při tanci pungmul a sori-buk k doprovodu pansori (korejský žánr vyprávění v podání zpěváka a bubeníka).



JANGGU

Janggu, buben ve tvaru přesýpacích hodin, který je široce používán v doprovodu, i s jinými nástroji, ke vytvoření rytmické sekce hudby. Tělo je vyrobeno ze dřeva a má dvě čísti: hlavu bukpyeon na levé straně, kde se hraje dlaní. Tato strana je také pokryta silnější kůží, aby vydávala nízký tón. Chaepyeon vpravo, je pokrytý tenčí kůží pro vyšší tón a hraje se na něj bambusovou paličkou.



JWAGO

Buben zavěšený na dřevěném trámu, na který se hraje v sedě na zemi. Jwago se využívá hlavně v orchestru či

souborech k zahrání prvního rytmu skladby, nebo aby zesílil a podpořil zvuk janggu.











NODO

Sada dvou malých bubnů na tyči, které jsou používány v korejské rituální a obřadní hudbě. Podobným nástrojem je NOGO, jedná se téměř o ten samý nástroj, liší se však velikostí. NOGO je totiž výrazně větší a hraje se na něj v sedě.



ZVONKOHRY



PYEONJONG

Pyeonjong je převzatý z čínského biazhongu, skládá se ze šestnácti bronzových zvonů zavěšených na dřevěném rámu. Hraje se na něj paličkou z kravského rohu. Každý zvon má jinou výšku tónu a čím silnější je zvon, tím má i vyšší tón.




PYEONGYEONG

Konstruován ze 2 řad po 8 pemzových deskách, což znamená, že nástroj disponuje 16ti tónovým rozsahem, stejně tak, jako pyeonjong. Spolu byly také přineseny z Číny během dynastie Goryo, kdy byla objevena pemza (druh horniny). Pemzové desky mají dobré vlastnosti, nejsou totiž citlivé na změny teploty ani vlhkosti. Pyeongyeong se používá v řadě orchestrálních děl, obvykle společně s pyeongjongem.







ULLA

Ulla je složena z deseti kulatých měděných desek, které jsou uloženy v krásném dřevěném rámu, hráč poté produkuje zvuk úderem na desky malým dřevěným kladivem. Tón je jasný a ostrý, laděný do tónů durové stupnice D.


GONGY



KKWAENGGWARI

Kkwaenggwari je malý plochý gong používaný především v korejské lidové hudbě. Je vyroben z mosazi, hraje se na něj tvrdou hůlkou a vytváří tak výrazně vysoký tón.



JING

Velký gong, součást tradiční korejské hudby, především používaný v samul nori, pungmul a daechwitě k udržení rytmu. Je schopen vydávat jemný a přetrvávající zvuk, ale také velmi silný zvuk, záleží na způsobu hry. Přestože je jing bicí nástroj, tak sám o sobě produkuje krásný a harmonický tón.


zdroje: korea.net, artsandculture, britannica






0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page