top of page
  • taraliaa

Umělci 21. století

Jako součást korejské kultury bychom měli zmínit i výtvarné umění, které je často upozaděné. V tomto článku vám však ukážu významné korejské umělce, a především jejich tvorbu.


Od 80. let 19. století měla japonská invaze do Koreje významný dopad na korejské umění. Většina uměleckých děl byla zničena, umělecké školy uzavřeny a korejské styly nahrazeny malbami japonských předmětů v japonských stylech.


V moderní Koreji se práce v kovu, nefritu, bambusu a textiliích dočkala omezeného oživení, jak je vidět v textilu a umění na plátno, či dřevo.

Korejské plátnové umění zahrnuje všechny druhy ručního papíru používaného pro architektonické účely, tisk, umělecká díla a korejské skládané umění. Také pro korejské papírové oděvy, které každoročně na módní přehlídku ve městě Jeonju přitahují pozornost celého světa.


Současná korejská malba vyžaduje porozumění korejské keramice a hrnčířství.

Glazury a textury obrazů je činí více podobné tradici keramického umění než západním malířským tradicím, i když se zdá, že mnoho předmětů je západního původu.

Tahy štětcem jsou také mnohem důležitější, než pro západního umělce.

Korejská kaligrafie je také považována za umění, kde tahy štětcem odhalují umělcovu osobnost a vylepšují malovaný předmět.

Mezi hlavní korejské umělce 20. století patří Park Su Geun, Nam June Paik, Chang Ucchin a Seund Ja Rhee.

Nová vlna korejského umění zahrnuje tvorbu Lee Dong Youba a Suh Yong Suna, zatímco korejští umělci 21. století zahrnují Amy Sol, Choe David, Hong Seon Na, Kim Tscho On Su, Lee Jee Young a Oh Jung Geun.

Suh Yong Sun byl zvolen „korejským umělcem roku 2009“ a vytváří obrazy předmětů z korejské historie i městských scén západních měst, jako je třeba New York nebo Berlín, a to za užití techniky těžkých tahů štětcem.


Jeho umělecká díla jsou dobrým příkladem kombinace korejských a západních předmětů a malířských stylů.


Mnoho umělců se zabývá surrealistickou, abstraktní, či dokonce fantazijní malbou.

Surrealismus je umělecký styl, který zdůrazňuje podvědomí a osvobození mysli. Zachycuje sny, představy, pocity, či myšlenky. Tyto podněty jsou poté zachyceny na plátně.




Jednou z takových významných představitelů snového surrealismu je Amy Sol, která vyrůstala v Koreji, poté se přestěhovala do Las Vegas, kde žije a pracuje do nynějška. Její styl se vyvíjel přes kombinace mangy, vintage, lidového umění a moderního designu, postupem času vše spojila a dostala se tím do surrealistické snové tvorby.


Pro Amy Sol je typická malba na dřevěný panel se zrnem. Sama prohlásila, že zrnění dřeva dodává jejím malbám život a pohyb; díky tomu její obrazy ožívají. Také dodala, že je na tomto způsobu malby na dřevo závislá a hodně jí to pomáhá. Je to velmi důležitou součástí jejích děl, mimo jiné také přirozenost. Její náměty jsou však až mýtické, často ve své tvorbě zobrazuje dívku ve snovém prostředí s lesními fantastickými zvířaty. Se zvířaty mají dívky přátelský vztah, jeden by ale řekl, že by se

mohlo jednat i o mýtického partnera, nebo blízké přátele. Dále jsou na obrazech zobrazovány exotické a nadpřirozené rostliny, nejrůznější stromy, mlha, mraky nebo zvlněné kopce. Co se týká barev, Amy využívá spíše pastelové tlumené tóny a odstíny šedé. Dlouhé roky na své paletě barev a stínů pracovala.






Další významnou představitelkou surrealismu je Lee Jee-Young. Která tak úplně nemaluje obrazy na plátno či dřevo. Své snové umění převádí do místností. Z jedné místnosti je schopná udělat překrásné snové místo.

Veškeré rekvizity si tvoří sama. A obdivuhodný je také fakt, že na fotografie nevyužívá Photoshop, ani jiný program na úpravu. Její výjimečné umění je tedy tvořené na základě světla, rekvizit a správného úhlu fotografií.

Jejím dětským snem bylo stát se malířkou, a její první krok vstříc tomuto snu byl ten, že se dostala na uměleckou střední školu. Následně získala titul v oboru vizuální komunikace na Hongik University. Zajímala se o produkci filmového umění, pracovala jako asistentka v komerční produkční společnosti, ale uvědomila si, že tímto směrem pokračovat nechce. Začala tedy hledat svůj směr v umění; takový, jakým by byla schopna vyjádřit svou kreativitu. A tím se staly právě její místnosti a rekvizity.



Kim Tschoon Su je taktéž korejským malířem. Je profesorem na Seoul National University a maluje pouze modrou barvou, zabývá se abstraktní malbou. Studoval na různých univerzitách v Koreji a USA, i na samotné Seoul National University, také California State University a New York University Graduate School.


V roce 1991 se zúčastnil 10. ročníku Triangle Artists Workshop,

Pine Plains, New York. Také se věnoval výzkumu na Universidad de Alcala ve Španělsku v

roce 2003. Od roku 1996 pracuje jako profesor výtvarného umění na Soulské národní univerzitě. Jeho práce má kořeny v tradici gestické abstrakce, a hlavně využívání modré barvy. Od roku 1990 Kim maloval už jen výhradně modrou barvou. Zkoumá různé odstíny barvy v pracovních sériích Ultramarine, Blanco y Azul nebo Weiss und Blau a probouzí asociace vody, nebe nebo stromů, aniž by je skutečně maloval.




Yang Haegue je poslední umělkyní, kterou si v článku zmíníme. Žije a pracuje v Berlíně a Soulu. Ve svých dílech často využívá standardní předměty pro domácnost, a snaží se je osvobodit od jejich funkčnosti a aplikovat na ně další výjimečný význam. Spoustu uměleckých děl se pokouší poskytnout smyslové zážitky prostřednictvím příběhů v abstrakci. Yang se narodila v Jižní Koreji v roce 1971. Její otec, Yang Hansoo, je novinář a její matka, Kim Misoon, je spisovatelka. Haegue získala titul Bachelor of Fine Arts (BFA) v roce 1994 na Soulské národní univerzitě v Koreji. V roce 1999 získala magisterský titul (Meisterschüler) ve Städelschule Frankfurt nad Mohanem v Německu.

Její sídlo se nachází v Berlíně a Soulu, takže často cestuje mezi oběma městy/státy. Její hlavní studio se

nachází ve městě Kreuzberg v Německu. Po obdržení titulu BFA se přestěhovala do Berlína a svou uměleckou kariéru zahájila koncem devadesátých let. Je známá pro své kreativní využití žaluzií. Používá pozemské objekty a materiály.


Ve svém umění pracovala s regály nebo koši na prádlo, dekorativními světly, infračervenými ohřívači, zářiči a průmyslovými ventilátory. Zároveň je umělkyní vystavující v nejrůznějších zemích, včetně Spojených států, Francie, Itálie, Anglie, Španělska, Číny nebo Japonska. Většinu času věnuje tvorbě nových uměleckých děl a práci na výstavách.

V roce 2013 měla sedm samostatných výstav na třech různých kontinentech.

Také se zúčastnil bienále umění São Paulo Art 2006, 55. Carnegie International v Pittsburghu, turínského Triennale 2008, v roce 2009 zastupoval Jižní Koreu na 53. bienále v Benátkách a v roce 2012 se účastnila Documenty v německém Kasselu.


Výstava ve Spojených státech s názvem „Brave New Worlds“ se konala ve Walker Art Center v Minneapolis v Minnesotě, a to v

roce 2007.

V roce 2015 se Haegue Yang zúčastnila Biennale de Lyon, Bienále Sharjah a 8. asijsko-pacifického trienále současného umění .


Umělkyně měla také institucionální výstavy v Asii, v Ullensově centru současného umění v Pekingu a v Leuum, Samsung Museum of Art v Soulu.


Zdroje: artsy.net






0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page